Still uit De wigwam (1912), © CAPI films Parijs
100 jaar geleden filmde Joris Ivens De wigwam.
Honderd jaar geleden, in het voorjaar van 1912, filmde de toen dertienjarige Joris Ivens, zijn eerste korte speelfilm, getiteld De wigwam. De filmopnames vonden plaats in de bossen aan de Heidevenseweg en op de nog onbebouwde heuvels van de Kwakkenberg in Nijmegen. Met deze film start Ivens’ filmloopbaan, die uiteindelijk driekwarteeuw zou beslaan en tachtig filmtitels opleverde. Op vrijdag 29 juni besteedt het festival Il Cinema Ritrovato in Bologna aandacht aan De wigwam, waar de film wordt gepresenteerd in het programma ‘Centi anni fa’.
Lees meer: Joris Ivens’ filmloopbaan begon met een kinderroof.
Zaterdag 2 Juni 2012 is ‘Manifesta 9’ officieel geopend. De film ‘Borinage’ van Joris Ivens en Henri Storck wordt vertoond. Daarnaast zal een deel van het werk van beeldend kunstenaar Erik van Lieshout getoond worden, die zich liet inspireren door deze film.
Maandag 28 Mei is de film ‘Hemingway en Gellhorn’ uitgezonden in de VS. In deze film wordt Joris Ivens gespeeld door Lars Ulrich, de drummer van Metallica.
In Nederland duurt het nog tot 22 Juli, maar in de Verenigde Staten is de film inmiddels uitgezonden. Deze nieuwe HBO film, geregisseerd door Philip Kaufman, gaat over de liefdesaffaire tussen journaliste Martha Gellhorn (gespeeld door Nicole Kidman) en de schrijver Ernest Hemmingway (gespeeld door Clive Owen). Een belangrijk deel van hun relatie speelt zich af in Spanje, ten tijde van de opnames van Joris Ivens zijn film ‘Spanish Earth’.
Het nieuwe `Ivens magazine` is uit, met interessante artikelen zoals:
- Erik van Lieshout and the re-creation of Borinage
- The adventures of Till Eulenspiegel
- New HBO fiction series about Hemmingway, Gellhorn with Joris Ivens
Klik hier om `The Ivens Magazine` gratis op onze website te downloaden in PDF Formaat.
Simone Signoret in het Franse deel van Die Windrose
Onlangs zijn er twee artikelen verschenen over de film The Rose Compass / Die Windrose (1957) van Joris Ivens. Deze artikelen zijn gepubliceerd in het nieuwsblad van de DEFA Film Library aan de Universiteit van Massachussetts Amherst. Hier is een uitgebreide collectie van (Oost)Duitse films gehuisvest.
Lees meer: Twee artikelen over Die Windrose / Het Rooskompas
Matera, met ‘Sassi’ (grotwoningen), die eveneens voorkomen in Ivens’ l’Italia non è un paese povero
Een beruchte scène in Ivens’ film oeuvre werd opgenomen in de Italiaanse stad Matera. In het kader van de documentaire l’ Italia Non è un Paese Povero (1960) filmde Ivens de schokkend armoedige omstandigheden in de ‘holle stad’ Matera: arme mensen leefden in grotten, die uit de kalkrijke rotsen worden gehouwen. Speciaal dit deel van de film werd gecensureerd door de Italiaanse staatsomroep RAI om de eenvoudige reden dat men geen armoede wilde laten zien in een film over industriële vooruitgang.
Een nieuwe film over Matera, getiteld Hollow City, geregisseerd door Andrea de Sica, laat de opmerkelijke transformatie zien van deze regio, van een uit schaamte vergeten achterlijke streek naar een spectaculair culturele locatie, aangeprezen door UNESCO, het World Monuments Fund en beroemde film regisseurs.
De film The Vanishing Spring Light van Xun Yu heeft de Joris Ivens Award gewonnen op het ´Cinema du Réel´ documentairefestival in Centre Pompidou in Parijs. Deze film is de eerste van een vierdelige serie, die het leven van de West Street-bewoners (een straat in Dujiangyan City in het zuidwesten van China) documenteert in de laatste twee jaar voordat de wijk een grote opwaardering onderging in 2011. Debuterend regisseur Yu Xun brengt de oude gemeenschap van West Street in kaart en volgt in dit eerste deel oma Jiang in haar laatste dagen. De film A Nossa forma de vida (The Way You Are) van Pedro Filipe Marques kreeg een bijzondere vermelding van de jury.
Omslag catalogus bij de expositie Zoet&zout in de Kunsthal
Afgelopen maandag opende prins Willem-Alexander de expositie 'Zoet & Zout.Nederlanders en het water' in de Rotterdamse Kunsthal. Een kletsnatte tentoonstelling over de eeuwenoude haat-liefde relatie in de delta tussen bewoners en de natuurelementen. Aan de hand van werk van Nederlandse kunstenaars, historische documenten en veel foto- en filmmateriaal wordt een rijk geschakeerd beeld getoond. Een permanente vertoning van Joris Ivens' klassieke scène van de sluiting van de Afsluitdijk uit Nieuwe Gronden laat zien hoe de Nederlander dacht het water te overwinnen.