Simone Signoret in het Franse deel van Die Windrose
Onlangs zijn er twee artikelen verschenen over de film The Rose Compass / Die Windrose (1957) van Joris Ivens. Deze artikelen zijn gepubliceerd in het nieuwsblad van de DEFA Film Library aan de Universiteit van Massachussetts Amherst. Hier is een uitgebreide collectie van (Oost)Duitse films gehuisvest.
Vorig jaar organiseerde het Summer Film Institute (SFI) vertoningen van onbekende en zeldzame films rondom het thema ‘COLD WAR/HOT MEDIA: DEFA and The Third World’. Één van de geselecteerde films was The Compass Rose (Die Windrose, GDR, artistiek adviseurs: Joris Ivens en Alberto Calvacanti; regissuers in de diverse landen: Wu Kuo-Yin, Yannick Bellon, Gillo Pontecorvo, Alex Viany, Sergei Gerassimov). Dennis Hanlon en Günster Jordan schreven erover.
Het eerste artikel in Engels is geschreven door Dennis Hanlon. Hij is een ACM-Mellon Postdoc en doceert Filmwetenschappen en Nieuwe Media aan het Beloit College. Zijn onderzoek richt zich op transnationale cinema en politiek en film. Hij zal een SCMS conferentie in Boston voorzitten met de titel “De veranderende waarden van waarheid: Documentaire in verschillende historische en culturele contexten”. Hierin bediscussieert hij de film van Heynowski & Scheumann I Was, I Am, I Will Be (GDR, 1974, doc.), een film over Chileense concentratiekampen tijdens het Pinochet bewind. Klik hier om Hanlon’s artikel te lezen.
Het tweede artikel is daarop aanvullend geschreven door de documentaire maker en filmhistoricus Günter Jordan (Film in der DDR, 2009). Hij deed verslag van zijn informatie over Die Windrose die hij onlangs vond in documenten over de film van het Duitse Bundesfilm-Archiv. De tekst van Jordan is in het Duits. Klik hier om het artikel van Jordan te lezen.
Let op: The Compass Rose is verkrijgbaar aan de DEFA Film bibliotheek voor onderzoek in de niet-ondertitelde, Duitse gesproken versie met een dialooglijst in het Engels van de DEFA Film bibliotheek. Het is in het bijzonder interessant voor docenten en scholieren die zich bezighouden rondom de volgende onderwerpen: Joris Ivens/ de wereldwijde verspreiding van het Neo-Realisme, met name wanneer dit gecombineerd wordt met de socialistische realistische traditie / Cinema novo/ Nieuwe Latijns-Amerikaanse cinema.
Meer in het algemeen is de film interessant voor mensen die begaan zijn rondom de volgende thema’s: Representatie van vrouwen en vrouwenzaken in de cinema van de jaren vijftig / Films die documentaire- en fictie-technieken combineren
Kijk voor meer informatie op: http://www.umass.edu/defa/