Op maandag 12 december presenteert mevr. Fadila Laanan, minister van cultuur en audiovisueel van de federatie Wallonië-Brussel, in het bijzijn van mevr. Marie Storck (de dochter van Henri Storck) de eerste twee DVD titels van de Henri Storck Collectie. De bekendste film uit het oeuvre van de Belgische documentairefilmmaker Henri Storck (1907-1999) is Borinage uit 1934, die hij samen met Joris Ivens maakte in de Waalse mijnstreek.

 

Op de eerste DVD uit een reeks van vier staan de vroege films van Storck, opgenomen in zijn geboorteplaats Oostende. Net als Ivens ontwikkelde Storck zijn passie voor films kijken en films maken in een filmclub, waar de vernieuwende avant-garde films van de jaren twintig werden vertoond. Hij had deze cinéclub zelf in 1928 opgericht en ontmoette daar jonge filmmakers als René Clair. Dankzij de persoonlijke omgang met kunstenaars uit Oostende als Spilliaert, Ensor, Permeke en Labisse kregen zijn films een artistieke lading. Evenals Ivens draaide hij zijn eerste filmoefeningen uit de hand, zonder statief, met een Kinamo camera en maakte daarmee poëtische en surrealistische kortfilms, waarin beweging centraal staat. Ook experimenteerde hij met vernieuwende cameratechnieken, zoals een camera op een strandwagen. Om zijn geboortestad te roemen begon hij documentaire films te maken. Gaandeweg werd hij de belangrijkste documentairemaker van België, wat hem ook internationale bekendheid opleverde. 

In augustus 1933 zocht hij Joris Ivens in Parijs op met de vraag samen een reportage te maken in de Waalse mijnstreek Borinage, waar de mijnwerkers zwaar te lijden hadden onder de repercussiemaatregelen na een grote staking. In september togen beide naar de grauwe regio en raakten geschokt door wat zij aantroffen. Vanwege de gendarmes moesten opnames deels illegaal plaatsvonden. Door de steun van de mijnwerkers ontstond een authentieke en indringende aanklacht tegen de crisis, die nog steeds aangrijpend is. Deze en andere sociale documentaires van Storck, zoals Huis van ellende (1937), staan op de tweede DVD.  

Naast sociale documentaires beoefende Storck een scala aan andere filmstijlen en genres: opdrachtfilms voor bedrijven, belangrijke antropologische films als Boerensymfonie (1942-44) en Feesten in België (1969-72), klassieke kunstfilms over Belgische meesters als Delvaux, Permeke, Labisse en Rubens, fictiefilms in eigen land en de Belgische kolonie Kongo.

Net als Ivens combineerde hij zijn werk als filmkunstenaar met allerlei functies als organsiator en bestuurder, waarmee hij beoogde het productieklimaat, de distributie en kwaliteit van de documentairefilmkunst te bevorderen. Met zijn vakmanschap, gemoedelijke houding, relativeringsvermogen en duidelijke visie wist hij mensen te verbinden en enthousiasmeren. In 1938 behoorde hij tot de oprichters van het Koninklijk Belgisch Filmarchief. Hij maakte actief deel uit van de Fédération Internationale des Films sur l`Art en van de Association Internationale des Documentaristes. In Brussel stichtte hij het Centre de l`Audio-visuel à Bruxelles (C.B.A.) en het Centre du Film sur l`Art (C.F.A.).

Hij kreeg de titel van doctor honoris causa van de Université Libre de Bruxelles en van de Vrije Universiteit Brussel. 
Henri Storck overleed in september 1999. Zijn nalatenschap wordt beheerd het Fonds Henri Storck, die nu samen met Koninklijk Belgisch Filmarchief de vier DVD’s uitbrengt.   

Zie daarvoor: www.cinemathek.be



<<

Adresgegevens

 

  • Bezoekadres:
    Tweede Walstraat 19,  Nijmegen


 


  • Postadres:
    Tweede Walstraat 19
    6511 LN Nijmegen

Contact

 

  • 06 539 60 552
     


 

Social Media

Ivens.nl Archief

Films:

83 Items

Fotos:

5695 Items

Documenten:

29572 Items

Bibliografieën:

678 Items

Affiches:

212 Items