Op de nieuwe stadsbrug van Nijmegen, genaamd De Oversteek, houdt een lichtkunstwerk van 48 lantaarns de 48 Amerikaanse soldaten in ere, die hun leven gaven bij de oversteek op 20 september 1944. Filmmaker Martijn Schinkel heeft in opdracht van de gemeente Nijmegen een korte documentaire gemaakt over dit lichtkunstwerk, dat filmisch geïnspireerd is op De brug van Ivens.
Advocaat Jean Fonteyne, verwoed amateurfilmer, maakte twee documentaires over de mijnwerkersstaking in de Borinage begin jaren ‘30. Daarin zijn ook unieke beelden te zien van Joris Ivens en zijn Belgische collega Henri Storck, die bezig zijn met hun film Borinage (1934).
Op 1 november 2014 opent de nieuwe Philipsvleugel van het Rijksmuseum met de overzichtstentoonstelling ‘Modern Times. Fotografie in de 20e eeuw’. Tot de wereldberoemde fotografen behoort Germaine Krull, Joris Ivens’ eerste vrouw, waarvan een complete wand is ingericht met de 48 fotobladen uit Métal (1928). In dit baanbrekende fotoboek staan veel foto’s van de hefbrug in Rotterdam, gemaakt tijdens de filmopnamen van Ivens De brug.
Het aantal fictieboeken over The Spanish Earth stapelt zich op. Opnieuw is een roman verschenen, waarin Ivens’ documentaire over de Spaanse Burgeroorlog centraal staat, geschreven door de Britse auteur James Kellen met de titel ´Hemingway´s Spanish Earth´. Het verhaal volgt de opname- en montagedagen van de film, van 27 februari 1937 tot en met 8 Juli 1937.
Wat zijn de beste documentaires ooit? Het bekende internationale filmtijdschrift 'Sight&Sound', dat een traditie heeft opgebouwd met verkiezingen van de beste speelfilms, publiceert in haar septembernummer voor het eerst een verkiezing van de beste documentaires, waaraan 340 filmcritici en filmmakers hebben deelgenomen. In deze lijst werden maar liefst 11 Ivensfilms verkozen.
Van oudsher wordt de avant-garde in de kunsten van de 19e en 20e eeuw beperkt tot kunstenaars uit de westerse wereld, met Parijs, Moskou, Berlijn en New York als de hoofdsteden. In een snel globaliserende wereld, waarin Oost en West, Noord en Zuid, veel meer met elkaar verbonden zijn, is dit standpunt niet langer houdbaar. Het recente boek van de Chinees-Amerikaanse wetenschapper Liang Luo werpt een nieuw licht op de internationale avant-garde met een treffend voorbeeld van wereldwijd netwerk van kunstenaars.
Een vrouw aan haar make-uptafel. Plotseling vliegen haar lipstick, kammen, haardroger en andere make-upspullen door de lucht, weggeblazen door een windvlaag. Ook haar peignoir vliegt weg, de vrouw gillend en verschrikt achterlatend in haar korset. Deze voor Ivens ongewone scène komt voor in zijn reclamefilm voor de Shell Development Company: Oil for Aladdins Lamp (1941).
De afgelopen tien jaar hebben de vrijwilligers van de Ivens Stichting: Anne, Britt, Wilma, Merel, Hilke, Tim, Rob, Suzan, Mirjam, Olaf, Daan, Frasie, Jurjen, Toine, Huub e.a. de vele tienduizenden documenten van het Joris Ivens Archief en aanverwante collecties, geordend, geïnventariseerd, ontspijkerd, in zuurvrije omslagen omgepakt en beschreven. Bij BREED in Nijmegen zijn deze papieren collecties met de papieren documenten, foto's en affiches, vervolgens gescand. Eindelijk, na jaren van monnikenwerk, zijn deze digitale documenten nu op deze website on-line te raadplegen.