De Europese Stichting Joris Ivens (ESJI) is dit jaar begonnen met de lancering van een pagina ‘Politics and Poetry’ op de nieuwe website. De eerste film is Reduto (Redoubt / Gevreesd, 2013) van de Portugese filmmaker Pedro Mota Tavares.
Elke maand kiest een gastcurator één werk van een beginnende of relatief onbekende filmmaker of kunstenaar. Het mag ook stilstaand beeld zijn. Waar het op deze pagina om draait is de combinatie van en/ of de spanning tussen poëzie en politiek. De eerste gastcurator is Pedro Mota Tavares (Portugal).
Hiermee hoopt de ESJI dat er een boeiende samenstelling van kunstwerken en visies op het thema ontstaat en willen zij de gedachtenlijn van Ivens zelf voortzetten: “Al mijn films hebben als grondpatroon dat mensen ergens door bewogen worden. Door hun verlangens naar vrijheid, door het water, de wind. Er is geloof ik geen verschil tussen Ivens die de wind filmt en Ivens die revoluties filmt’, zei Ivens in 1976.
Nu de wereld in plaats van een industriële een digitale revolutie doormaakt en er weer volop internationale spanningen zijn, is het verleidelijk om vergelijkingen te maken met ongeveer honderd jaar geleden, toen er ook grote internationale spanningen waren waaruit de eerste wereldoorlog voortkwam. Ivens’ wereldbeeld en inspiratie –evenals die van vele collega kunstenaars uit die tijd is gevormd in die tijd. Zijn politieke betrokkenheid was zowel in vorm, maar ook in inhoud voelbaar. Door die gedrevenheid is veel bijzonder werk ontstaan en heeft hij een grote bijdrage geleverd aan de filmkunst en met name de documentaire. Iets waarvoor hij tot in alle uithoeken van de wereld, tot op de dag van vandaag nog hoog gewaardeerd wordt.
De filmwereld anno 2015 is niet te vergelijken met die van honderd jaar geleden. In Nederland bestond destijds niets van een filmindustrie en Ivens heeft de techniek en zijn ‘filmtaal’ zelf moeten ontdekken en uitvinden. Dat ging gepaard met veel experiment met een drang om te vernieuwen en te ontdekken. Tegenwoordig zijn er in Nederland vele instellingen, van onderwijs tot financiers, die het mogelijk maken films te maken. Dat is in vele opzichten een groot goed, maar deze ‘industrie’ maakt het tegelijkertijd wel moeilijker om vrij te experimenten, om onbevangen te filmen, om op spontane(re) wijze ideeën en gevoelens via film te kunnen uiten of om politiek scherp inhoudelijke films te maken. De ‘verantwoording’ op welke manier dan ook, kan een kunstenaar weleens in de weg staan.
Om die redenen lanceert de ESJI de pagina ‘Politics and Poetry’. Zij activeren hun internationale netwerk van vrienden en kennissen en knopen nieuwe contacten aan en vragen hen om een onbekend werk te kiezen dat volgens hen een interessante blik werpt op de toestand van de wereld (of regio) en dat op een poëtische manier doet. Zo hoopt de ESJI dat een breed scala aan onbekende films op de webpagina kan worden getoond om zicht te krijgen op wat er anno 2015 ‘beweegt’ in de film en in de wereld.
Bekijk hier de pagina Politics and Poetry.