In het Amsterdams Stadsarchief wordt de vernieuwende beeldcultuur van het interbellum getoond met de foto- en filmtentoonstelling ‘Modern Perspectives’. De Ivens Stichting leende een serie foto’s uit van Joris Ivens en Germaine Krull. Tevens wordt Ivens’s film Regen continue vertoond evenals de nieuwe remake van Chris Teerink over regenachtig Amsterdam.
De beeldcultuur in de jaren ’20 en ’30 is zo schokkend nieuw dat de invloed zich vandaag de dag nog steeds indringend doet gelden. Met de nieuwe zakelijkheid richtte de avant-garde van filmmakers en fotografen hun lens op tot dan toe lelijk of onbeduidend gevonden onderwerpen en objecten. De foto van Ivens uit Regen met natte metalen olietonnen of een ijzeren brugreling met druppels zijn daar fraaie exponenten van. Die esthetiek moest de nieuwe stadsmens verzoenen met een moderne, harde omgeving, vol nieuwe materialen – ijzer, glas, beton. Ook het vastleggen van de anonimiteit van de stadsmens, het gebrek aan onderling contact van passanten die op veilige afstand elkaar passeren, is kenmerkend voor die ‘nieuwe fotografie’ of ‘nieuwe objectiviteit’. Dat is echter slechts een wezenskenmerk van Ivens’ werk in die tijd. De korte film Regen, naar een idee van Mannus Franken, is tegelijkertijd romantisch, gevoelig, vol stemmingswisselingen in een doorweekt Amsterdam. Een lyrische film, zonder plot, zonder verhaal, zonder dialoog, puur licht, schaduw, vorm en beeldpoëzie.
Het is verkozen in de Canon van de Nederlandse film, waarin zestien titels zijn opgenomen.
De expositie toont werk van 35 internationaal bekende fotografen en filmers en loopt tot 16 februari 2020.
Voor meer informatie: https://www.amsterdam.nl/stadsarchief/agenda/modern-perspectives