EYE Filmmuseum laat in de serie Meet the Archive een programma zien over Studio Joris Ivens met films van filmmakers die toen tot de avant-garde behoorde. In 1930 verschenen in de krant artikeltjes over een Studio Ivens. Eye-curator Rommy Albers vertelt over deze vroege Nederlandse film avant-garde en laat acht korte films zien. Met live muzikale begeleiding van Martin de Ruiter (piano).
Joop Huisken en Willem Bon druk in de weer met het monteren tijdens de Filmtechnische Leergang. Foto Joris Ivens Archief, Nijmegen.
In Nederland is pas eind jaren vijftig de Filmacademie opgericht, voor die tijd moest je voor een filmopleiding naar het buitenland. Maar pogingen tot een vakopleiding waren er al eerder. Vanaf 1930 verschenen er stukjes in de krant over Studio Joris Ivens. Ivens vond het zelf wat overdreven, het waren vrienden of medewerkers van de fotozaak CAPI, die in de praktijk leerden met een filmcamera om te gaan en te monteren. Het maakte deel uit van wat de F.O., de Filmorganisatie, van CAPI, was, in een poging van Ivens’ broer Wim om zijn jongere broer Joris voor de zaak te behouden. Het trok mensen uit aan uit de kringen van de Filmliga en aangestoken door de avant-garde zelf wilde gaan filmen. Werk was er genoeg, o.a. Joop Huisken, Helen van Dongen, Mark Kolthoff, Willem Bon en Jan Hin, werkten mee aan o.a. losse delen van Wij Bouwen, zoals Heien, Zuiderzeewerken, Caissonbouw en het Spoorlijntje in Zuid-Limburg, en aan Philips Radio. Studio Ivens werkte volgens een methode en model, dat hij elders op de wereld nog vaak zou toepassen: learning by doing. In de praktijk, door mee te werken aan een filmopdracht van Ivens, leer je het snelst de kneepjes van het vak. Deze opleiding bewijst de ambitie van de avant-garde uit de jaren ’20 en ’30: een compleet alternatief vormen voor het commerciele filmcircuit. Van de creatie en de productie van een film, tot de distributie, publicaties en archivering. En dus ook een vakopleiding.
Toen Studio Joris Ivens al spoedig uiteenviel door Ivens' lange verblijf in het buitenland, richtte Willem Bon de Filmtechnische Leergang (FTL) op, een opleidingscentrum voor jonge filmmakers. Zowel medewerkers als studenten maakten er veelal korte films.
Acht korte films:
heien (NL – Joris Ivens, 1929)
is er overeenkomst tusschen klank, rhythme en kleurafwisseling? (NL – Willem Bon, 1932)
een doordeweekse dag (NL – c. 1932)
aan de vensters van het vaticaan (NL – Jan Hin, [1932])
elsie - van een meisje en een hondje (NL – Wim Gerdes, 1934)
sonate (NL – Emiel van Moerkerken, 1934)
diepte (NL – Frans Dupont, 1933)
botsingen (NL – Gerard Saan, 1934)
Eye-curator Rommy Albers vertelt over deze vroege Nederlandse filmavant-garde en vertoont acht korte films die Studio Joris Ivens en het Film Technical Center (FTL) tussen 1929 en 1934 maakten.
Met live muzikale begeleiding van Martin de Ruiter (piano).
Vrijdag 31 januari om 16.33-18.00 uur met inleiding en muzikale begeleiding