Op 21 februari wordt in de Bundeskunsthalle in Bonn als onderdeel van de spraakmakende expositie ‘Inventarisatie Gurlitt; De nazikunstroof en de gevolgen’ Ivens’film Regen vertoond met live muziek van het jonge Keulse ensemble 'Electronic ID' in een intermediaal concert.
Via sociale media, een licht-en geluidsinstallatie en internet worden achtergronden aangereikt over de werken en componisten met als thema ‘Inside Exiles’
Programma
zie: http://www.zeitgenoessische-musik.de/sonderprojekte/klingt-gut/klingt-gut-2018.html
Hanns Eisler – Vierzehn Arten den Regen zu beschreiben
Flöte, Klarinette, Streichtrio und Klavier
Sarah Nemtsov – Central Park / Manhattan
für Klavier mit Melodica, Piccoloflöte, Viola (con sordino) und Schlagzeug
Wassim Ibrahim – Waiting for a gift
für Flöte, Violine, Violoncello, Klavier und Schlagwerk
Isang Yun – Pièce concertante
für Ensemble
Expositie ‘Inventarisatie Gurlitt; De nazikunstroof en de gevolgen’
Tot 11 maart toont de Bundeskunsthalle in Bonn en het Kunstmuseum Bern zo’n 450 kunstwerken uit de kunstcollectie van de excentrieke Cornelius Gurlitt. Hij kwam in het nieuws, nadat de pers er lucht van kreeg dat de Duitse politie anderhalf jaar eerder zijn huis in München was binnengevallen, waar hij als excentrieke kluizenaar leefde tussen 1.500 kunstwerken. Hij had deze geërfd van zijn moeder Hildebrand Gurlitt, die kunst handelde met de nazi’s.
Sindsdien is deze collectie besmet verklaard, maar tot op heden zijn slechts zes werken van de totaal 1566 inderdaad bewezen ‘roofkunst’. Van andere kunstwerken is het zeker dat het geen roofkunst betreft, zoals het fraaie schilderij Waterloo Bridge uit 1903 van Claude Monet, dat als leadbeeld van de expo is gebruikt. De titel van de expositie dekt derhalve de lading niet en lijkt eerder uit sensatiezucht gekozen. De belangrijkste werken van de Gurlitt-collectie, waarin ook veel werk van de 2e categorie zit, worden nu in Bern en Bonn getoond. De Kunstbundeshalle in Bonn laat er ca. 250 zien en besteedt met veel foto’s, tekstborden en originele documenten aandacht aan de problematische rol van de kunsthandel met de nazi’s. In het Kunstmuseum Bern, waaraan de in 2014 overleden Cornelius Gurlitt zijn collectie heeft vermaakt, concentreert zich met 200 werken vooral op ‘entartete Kunst’, moderne kunst die de nazi’s als ‘on-Duits’ in de ban deden.
Concert
De muziek van het programma op 21 februari spitst zich toe op componisten die gevlucht zijn voor de nazi’s, zoals Hanns Eisler die in 1941 de filmmuziek Fourteen Ways to Describe Rain schreef bij Ivens’van oorsprong zwijgende film Regen (1929).