Waarom kozen Nederlandse kunstenaars na de overwinning op het Duitse nazisme voor werk in Oost-Duitsland? Gedreven door nieuwsgierigheid beschrijft Hans Olink in zijn nieuwste boek De idealisten portretten van negen van hen, waaronder Joris Ivens, zijn filmcollega Joop Huisken, Nico Rost en Fritz Behrendt. Fascinerende levenswegen vol idealen die voortdurend botsten met historische wendingen en realiteiten. Alleen het hoofdstuk over Ivens valt tegen.

Lees meer: Idealisten in Oost-Berlijn

Op 16 en 17 december staat De Balie (Amsterdam) in het teken van Connecting Cuba, een veelzijdig evenement met kunst, design, film en debat, waarin de toekomst van Cuba centraal staat. In het filmprogramma worden o.a. delen uit  Ivens’ Carnet de viaje (Cubaans reisdagboek, 1961) getoond.

Lees meer: Connecting Cuba

Een tikkende tijdbom: de koloniale oorlog in Indonesië van 1946-1949 bestond niet uit excessen, maar structurele oorlogsmisdaden, zo wordt steeds duidelijker. De belangstelling voor dat pijnlijke dekolonisatieproces neemt alleen maar toe, dus ook voor Ivens’ korte film Indonesia Calling! (1946). Een seminar in het Koninklijk Instituut voor Land-, Taal- en Volkenkunde in Leiden door professor Ariel Heryanto (The Australian National University) luidt dan ook: ‘Decolonializing Indonesia: The Left and Indonesia Calling’.

Lees meer: Seminar: Links en Indonesia Calling!

Luns en Ivens, twee katholieke jongens uit een middenklasse milieu met artistieke interesses. De ene werd in crisistijd lid van de NSB, de ander van de CPH. Beide officiële partijlidmaatschappen hebben niet lang geduurd, maar de keuzes waren bepalend voor de rest van hun leven. Martin Bossenbroek, universitair hoofddocent politieke geschiedenis van de Universiteit Utrecht, beschrijft in zijn nieuwste boek Fout in de Koude Oorlog keuzes, die mensen maakten onder de extreme politieke wendingen tussen 1933 en 1989. Nieuwe feiten levert dat niet op, wel een mooie beschrijving van twee kleurrijke persoonlijkheden, die dachten greep te hebben op de loop van de geschiedenis, maar niet meer dan een speelbal waren van grotere machten. Eigenlijk net als Nederland zelf.

Lees meer: Goed fout in de Koude Oorlog

Op vrijdag 21 oktober wordt het vuistdikke en magistrale boek The Conscience of Cinema. The Works of Joris Ivens 1912-1989 van prof. Thomas Waugh gepresenteerd in EYE. Deze publicatie van de Amsterdam University Press is een nieuwe standaard in Ivens Studies, omdat het voor het eerst zijn gehele filmoeuvre plaats in mondiale ontwikkelingen van de documentaire film. Voorafgaande aan de publieke filmvoorstelling om 15.30 is er een studiedag 'Joris Ivens & Nederland' waar o.l.v. Paul Kusters, voorzitter van de Ivens Stichting, zal worden gedebatteerd over Ivens'relatie tot zijn geboorteland.  

Lees meer: Presentatie Thomas Waughs’ boek over Ivens

Vrijdag 2 september presenteerde de Europese Stichting Joris Ivens in EYE Amsterdam het lijvige en rijk geïllustreerde boekwerk 'Redder van de tiende muze. Jan de Vaal en het Nederlands Filmmuseum 1946-1987'. Sandra den Hamer sprak van 'een historisch moment', want het nationale filmarchief bestaat 70 jaar, waarvan 40 jaar o.l.v. Jan de Vaal en op 16 september wordt het EYE Collectiegebouw geopend door minister Jet Bussemaker. André Stufkens, auteur en directeur van de Ivens Stichting, overhandigde het eerste exemplaar aan Tineke de Vaal en aan Sandra den Hamer. Het boek is opgedragen aan alle medewerkers.

Lees meer: 70 jaar Filmmuseum, 40 jaar Jan de Vaal

Met het lijvige boekwerk  'Redder van de tiende muze. Jan de Vaal en het Nederlands Filmmuseum, 1946-1987' presenteert de Europese Stichting Joris Ivens de schatten van het nationale filmarchief, zoals die door Jan de Vaal (1922-2001) zijn verzameld, bewaard en vertoond. Over zijn pioniersarbeid is tot op heden slechts sporadisch gepubliceerd. Hij begon in 1946 met niets, geen film, geen geld, geen huisvesting, geen ervaring en geen personeel.

Lees meer: Historie Nederlands Filmmuseum in beeld gebracht

Als middelbare scholier maakte Joris Ivens een speelfilm met zijn ouders, broers en zussen. Een privéfilmpje uit 1912, uniek, omdat er in die tijd nog maar weinig home-movies werden vervaardigd. Het Limburgs Museum laat tot 30 oktober de fascinerende geschiedenis van een eeuw thuisfilms zien. Ivens’ eersteling De wigwam wordt permanent vertoond, evenals de foto uit 1910 waar hij als Kinoman staat afgebeeld met een Ernemann filmcamera.

Lees meer: Van De wigwam tot vlogs: een eeuw thuisbioscoop

Adresgegevens

 

  • Bezoekadres:
    Wezenlaan 71 te Nijmegen


 


  • Postadres:
    Postbus 606
    NL-6500 AP Nijmegen

Contact

 

  • 06 539 60 552
    024 3 888 774


 

Social Media

Ivens.nl Archief

Films:

83 Items

Fotos:

5695 Items

Documenten:

29572 Items

Bibliografieën:

678 Items

Affiches:

212 Items