ONDERZOEK

De Europese Stichting Joris Ivens wordt dagelijks vanuit de hele wereld gebruikt voor diverse onderzoeksdoeleinden, vanwege:

  1. het bronmateriaal in de diverse archiefcollecties;
  2. de vele publicaties en bibliotheek; 
  3. de expertise op het gebied van leven en werk van Joris Ivens;
  4. het uitwisselen van onderzoeksresultaten tussen wetenschappers;
  5. stageplekken.

Heeft u onderzoeksvragen, neem contact op via: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

LOPENDE MEERJARIGE ONDERZOEKSTRAJECTEN

Mirjam van Kempen-van der Veldt (Nederland): Historie Nederlands Filmmuseum
Sinds september 2011 onderzoekt Mirjam de archiefcollecties m.b.t. Jan de Vaal en de historie van het Nederlands Filmmuseum (tegenwoordig EYE Filminstitute). De ESJI beheert het Jan en Tineke de Vaal archief, omdat De Vaal in 1964 aan de wieg stond van het Joris Ivens Archief in Nederland.
Op 21 juli 1946 werd in Amsterdam het Nederlands Historisch Film Archief (NHFA) opgericht. Aanwezig waren Paul Kijzer en Piet Meerburg van studentenbioscoop Kriterion, alsmede de toenmalige voorzitter van de Nederlandse Commissie voor Filmkeuring David van Staveren. Het was echter hun secretaris, Jan de Vaal (1922-2001), die het archief tot 1986 zou leiden.

Tegen de stroom in wist Jan de Vaal vlak na de oorlog zonder geld, zonder collectie, ‘from scratch’, een filmarchief op te bouwen, dat gedurende de veertig jaar dat hij er de directie voerde, uitgroeide tot een nationaal en internationaal toonaangevend instituut.   

Voor de kennis van de filmcultuur in Nederland na de Tweede Wereldoorlog en de opbouw van ons nationale filmarchief is dit onderzoek onontbeerlijk. Deze geschiedenis nog niet eerder beschreven en laat mooi de ontwikkeling van het Nederlands filmlandschap met allerlei instituties op het gebied van distributie, productie, onderwijs, archivering of publicatie.   
Resultaat van het onderzoek zal een boekwerk zijn met DVD, dat in 2014 gepresenteerd zal worden.
Mirjam studeerde cum laude af aan de Universiteit van Utrecht (Filmwetenschappen) en doceert daar nu.

Catalogue raisonné
Doel van dit meerjarentraject is het samenstellen van een zo compleet mogelijk catalogus van filmtitels van Joris Ivens, waarin de diverse aspecten van de films worden geanalyseerd en beschreven: credits (betrokkenen, technische specificaties) / beschrijving inhoud / zo mogelijk shot-by-shot analyse / productiegeschiedenis / context / betekenis beelden / onderzoek versies / receptiegeschiedenis. 

Esther van Ede (Universiteit van Utrecht) heeft in 2013 de vroege home-movies van Joris Ivens onderzocht. Ze heeft o.a. een nog niet eerder vertoond familiefilmpje ontdekt. De home-movies ontstonden spontaan in en om het huis van de familie Ivens, omdat in de fotozaak van vader Kees Ivens al heel vroeg filmcamera’s te koop stonden. Het oudste filmpje betreft opnames in de tuin van de Van Berchenstraat met de zandbak, waarin vier van de vijf kinderen van het gezin, spelen. De nog jonge Joris (George) Ivens verzon op basis van films die hij op de Nijmeegse kermis zag scenario’s die hij in de lente van 1912 uitwerkte tot De Wigwam. Het fenomeen van de home-movies werd vroeger afgedaan als iets amateuristisch, maar is het laatste decennium een steeds belangrijker onderwerp voor wetenschappelijk onderzoek en theorievorming. De resultaten van haar onderzoek staan op de website.

Pedro Tavares (Documentary Film Studies, Technical School for Higher Education, Abrantes, Portugal): Erasmus stageplaats 2014: onderzoek m.b.t. catalogue raisonné over de Vietnamese en Chinese films van Ivens. Naast onderzoek naar de versies, shot-by-shot analyse en context spits het onderzoek zich toe op de beeldtaal van Ivens, hoe vertaalt zich de boodschap in de filmbeelden, hoe worden mensen in beeld gebracht? Het resultaat van zijn onderzoek komt ter beschikking op onze website.

Sun Honyung (Beijing Normal University): Chinese films van Ivens
Deze docent filmwetenschappen aan de universiteit van Beijing heeft gepubliceerd over Ivens, heeft twee TV-series over Ivens gemaakt voor de Chinese televisie en organiseerde het wetenschappelijk symposium over Ivens t.g.v. diens 110e geboortedag.

Thomas Waugh (Concordia University, Montreal) studeerde in 1981 af aan de Columbia University met een proefschrift over Joris Ivens’ films tot aan 1946. Hij doceerde en publiceerde veel over de ontwikkeling van de documentairefilm, met name die van de arbeidersbeweging, van de derde wereldbeweging en voor seksuele gelijkberechtiging. Hij is de laatste jaren bezig om zijn proefschrift ‘Joris Ivens and the evolution of the radical documentary 1926-1946’ van uit te bouwen tot een volledige monografie over Joris Ivens’ gehele film loopbaan. De stichting wil de presentatie van zijn boek aangrijpen om een wetenschappelijk symposium te wijden aan Ivens, waarin de meest recente wetenschappelijk inzichten aan bod komen.

Günter Jordan (Berlijn) is een specialist op het gebied van de geschiedenis van de DEFA (Deutsche Film-Aktiengesellschaft), de Oost-Duitse filmproductiemaatschappij, waarvoor ook Ivens enkele films heeft gemaakt. Zijn boeken Schwarzweiss Und Farbe: Defa-Dokumentarfilme 1946-92 en Film in der DDR. Daten. Fakten. Strukturen zijn standaardwerken geworden over de Oost-Duitse film. In opdracht van de DEFA Stiftung in Berlijn werkt hij sinds het voorjaar van 2013 aan een boek over de Oost-Duitse films van Joris Ivens, zoals Lied der Ströme, Mein Kind, Freundschaft Siegt! en Till Eulenspiegel. Daarvoor verricht hij uitgebreid onderzoek in het Ivens Archief en Hans Wegner Archief in Nijmegen en in Duitse en Franse archieven.
Het grondige onderzoek van Jordan wordt tegelijkertijd gebruikt voor de catalogue raisonné. Deze boekuitgave van 400 pagina’s zal worden vergezeld van een DVD-box, waarop de films te zien zijn. Absolut MEDIEN, die eerder de Joris Ivens Weltenfilmer DVD box uitbracht, zal ook deze box uitgeven.

Maurizio Corbella (Universiteit van Milaan) en Alessandro Cecchi (Fondazione Giorgo Cini, Venetië) zijn muziekwetenschappers, die aanvankelijk met name de experimentele filmmuziek van Ivens´ l´Italia non è un paese povero van de pionier op het gebied van elektronische muziek Gino Marinuzzi Jr. onderzochten, hebben hun onderzoek uitgebreid naar de gehele film. Ondanks dat er al twee Italiaanse documentaires over Ivens´ film uit 1960 zijn gemaakt en er een boek over is verschenen, hebben zij opmerkelijke nieuwe ontdekkingen gedaan. Hun onderzoek moet uitmonden in een boek en DVD bij Feltrinelli.

Susan Martin-Márquez (Spaans-Portugese letterkunde, Rutgers University, VS) heeft een tweejarige onderzoeksopdracht over de radicalisering van Latijns-Amerikaanse filmmakers in de jaren ’70 en ‘80. Onderdeel daarvan is de invloed van Joris Ivens op jonge filmmakers in Chili, Brazilië, Uruguay, Venezuela, Cuba, Bolivia, die met hun films voorop wilden lopen in de politieke strijd. Het onderzoek moet resulteren in een boekuitgave, waarvan een voorpublicatie in het Ivens Magazine verscheen. Haar onderzoek, gebaseerd op bronnenmateriaal, maar met name op interviews met overlevenden en getuigen van de artistieke en politieke strijd, levert nieuw inzicht op in de meestal clandestiene netwerken die Ivens hielp opbouwen. Ivens’ filmactiviteiten beginjaren ’60  in Chili en Cuba stond mede aan de basis van de opbloei van de Latijns-Amerikaanse film.  

<<

Adresgegevens

 

  • Bezoekadres:
    Wezenlaan 71 te Nijmegen


 


  • Postadres:
    Postbus 606
    NL-6500 AP Nijmegen

Contact

 

  • 06 539 60 552
    024 3 888 774


 

Social Media

Ivens.nl Archief

Films:

83 Items

Fotos:

5695 Items

Documenten:

29572 Items

Bibliografieën:

678 Items

Affiches:

212 Items